پکیج (پروتکل) آموزش ابراز وجود (جرات ورزی) به شیوه ایفای نقش
پکیج (پروتکل) آموزش ابراز وجود (جرات ورزی) در 21 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش |
دسته بندی | پکیج های درمانی روانشناسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 27 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 21 |
پکیج (پروتکل) گروهی آموزش ابراز وجود (جرات ورزی) به شیوه ایفای نقش در 21 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش
ویژگی های منحصر به فرد این فایل:
آماده شده در 8 جلسه درمانی
بصورت آموزش گروهی و فردی و دارای توضیحات کامل هر جلسه
آماده شده در 21 صفحه به صورت جامع (فونت B lotus سایز 14 و فاصله خطوط 1.5)
فرمت فایل: ورد با فرمت docx
نوع تایپ متن: کاملا استاندارد و قابل ویرایش
دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA
دارای متن کامل جلسات
فهرست مطالب
جلسه اول: معارفه و آشنایی، معرفی کلی آموزش ابراز وجود و تعیین اهداف درمان
جلسه دوم: تشخیص رفتار مبتنی بر ابراز وجود و رفتارهای غیر جرات ورزانه (منفعل، پرخاشگرانه)
جلسه سوم: بحث در خصوص حقوق افراد، مهارت های درخواست کردن و علل و پیامدهای عدم درخواست
جلسه چهارم و پنجم: ابراز درخواست های غیر منطقی، علل دشواری در نه گفتن و توانایی نه گفتن
جلسه ششم: ابراز احساسات مثبت
جلسه هفتم: بجث در خصوص انتقاد، برخورد موثر و مناسب با انتقاد
جلسه هشتم: تمرین مهارت ها و رفع هر گونه ابهام در خصوص جلسات پیشین
نمونه ای از جلسات که در این پروتکل وجود دارد:
جلسه اول
هدف: معارفه و آشنایی، تبیین مفهوم هراس اجتماعی و ابراز وجود
روند کار:
پس
از سلام و خوش آمد گویی به منظور آشنا شدن اعضا با یکدیگر از آن ها خواسته
شد به صورت گروههای ۲ نفره در آیند و در طی چند دقیقه (۱۵-۵) سعی کنند طرف
مقابل خود را بشناسند و سپس هر فرد سوال معرفی طرف مقابل خوب به اعضای
گروه است. بعد از آن از اعضا خواسته شد تا ذهنیت و انتظارات خود را از شرکت
در این جلسه گروهی بیان کنند بدینوسیله انتظارات اعضا از شرکت در جلسات
مشخص گردید.
پس از معارفه و آشنایی قوانین گروه مشخص شد مهم ترین قوانینی که بر آن ها تأکید گشت عبارت بود از: 1- اجتناب از صحبت های منفی
۲- حمایت گر بودن نسبت به یکدیگر
۳- وجود فرصت برابر برای هم اعضاء و
۴- رازداری.
پس
از تعیین اهداف، وظایف کلی اعضا و تعداد جلسات آموزشی بحث آغاز شد ابتدا
اختلال هراس اجتماعی به طور کلی مطرح شد جنبه های جسمانی، شناختی و رفتاری
اختلال بیان شد. سپس از اعضا خواسته شد تا تعدادی از موقعیت هایی را که در
آن، هراس مواجهند و این علائم را در طی ۱۰ دقیقه مشخص کنند. بعد از تعیین
موقعیت ها و دادن بازخورد به اعضا به این بحث پرداخته شد که یکی از عمل
هراس اجتماعی کمبود مهارت های اجتماعی و ابراز وجود است. پس از استراحت
کوتاه و پذیرایی از اعضا، در بخش دوم جلسه پژوهشگر به تعریف و بیان ضرورت
ابراز وجود و نواید آن در زندگی پرداخت و برای شروع آموزش مهارت های ابراز
وجود ابتدا شرکت کنندگان را با سوالاتی به چالش طلبید:
1- آیا پس از رسیدن به هدف هایی که برای خود در نظر گرفته اید، می توانید احساس شادی و سرافرازی خود را بیان کنید؟
۲- آیا می توانید به دلیل موفقیت در کارهایی که در نظر تان است به خودتان تبریک بگویید؟
3- آیا به هنگام شکست می توانید صادقانه و با تبسمی بر لب اشتباهات خود را بپذیرند؟
۴- آیا می توانید به کسانی که با تلفن یا با درخواست های خود باعث اختلال در برنامه شما می شوند بگوئید که مزاحم کارتان نشوند؟
۵-
آیا در مدت اجرای برنامه آموزشی ابراز وجود، می توانید خواسته های خود را
بر خواسته های دیگران ترجیح بدهید و به دیگران نه بگوئید؟
۶- آیا می توانید احساس شایستگی کنید و کارهایی که در حد توانشان است را بپذیرید؟
۷- اگر خواسته دیگران را نبپذیرید و بخواهید طبق برنامه خود پیش بروید، چقدر احساس ناراحتی می کنید؟
با
مطرح کردن سوالات فوق شرکت کنندگان با توجه به اینکه اکثرا ابراز داشتند
که خود را فاقد آگاهی از مهارت ابراز وجود می دانند و با اطمینان از اینکه
این مهارت آموختنی است، در شرایط چالش انگیزی بین نیاز به ابراز وجود و عدم
آگاهی از این مهارت قرار گرفتند. برای آنان توضیح داده شد که در چنین
مواقعی رفتارهای منفعالانه و پرخاشگرانه کارساز نیست بلکه با استفاده از
مهارتهای ابراز وجود می توانند از نیازها و خواسته های خود مطلع شوند و
برای احساس و فکر خود را بدون افکار حقوق دیگران مطالبه کند، آرامشی درونی
داشته باشند احساس استقلال کنند، با همه صادق باشند، در روابط با دیگران
درستکار باشند و با صراحت خود را بیان کنند.
جلسه دوم
هدف: معرفی انواع سبک های ارتباطی شامل منفعالانه، پرخاشگرانه، ابراز مندانه
جلسه
با ذکر خلاصه ای از محتوای جلسه قبل شروع می شود و تکالیف خانگی مورد
بررسی قرار گرفت. سپس سه سبک ارتباطی به شرح ذیل و به تفصیل مورد بررسی
قرار گرفت:
رفتار و نگرش منفعلانه
اشخاصی که رفتار و نگرش
منفعل دارند، فاقد اعتماد به نفس هستند، این افراد خود را با دیگران مقایسه
می کنند و در این مقایسه در می یابند که چیزهایی کم دارند این افراد غالبا
با اشخاصی مواجهه میشوند که افراد دارای نگرش و رفتار منفعالانه را سرزنش
می کنند. افرادیکه نگرش و رفتار آن ها پرخاشگرانه است، تمایل دارند که از
طریق تحقیر و سرزنش دیگران، فقدان اعتماد به نفس در خودشان مقابله کنند.
بنابراین شخص منفعل اغلب یک آماج بی دفاع و آسان جهت حمله است.